Vårseminaret 2012
Biologisk versus sosiologisk forståelsesmodell.
Sykdom eller hva?
Behandlingsmessige konsekvenser
Medikamenter eller veiledning?
Nasjonalt kompetansenettverk for legemidler til barn er arrangør av dette inspirerende dagsseminaret. Det er utformet som en opplysende og engasjerende paneldebatt mellom erfarne fagpersoner. Bakteppet er den økte bruken av legemidler til triste, urolige og trøtte barn. Vi vil sette fokus på barn med avvikende atferd i et bredere perspektiv og belyse både utfordringer og dilemmaer. Målet er at debatten skal bli en felles læringsarena for panelet og publikum og for leger, psykologer, sykepleiere, farmasøyter, samfunnsvitere, politikere, foreldre og andre interesserte.
Seminaret teller som 8 valgfrie kurspoeng til videre- og etterutdanningen for spesialister i allmennmedisin og godkjennes som 8 timers valgfritt kurs for leger i spesialisering innen pediatri og innen barne- og ungdomspsykiatri og for disse spesialisters etterutdanning.
Tematikken:
Triste barn - Depresjon eller lei seg?
Urolige barn - ADHD/ADD eller uoppdragne og umodne?
Trøtte barn - ME eller slitne av store krav?
INNLEDENDE FORELESNINGER
Innledning: Christina Brudvik, møteleder
10:30-11:10: Tidsbilder - avvikende adferd blant barn i en samtidshistorisk sammenheng (Mørchs presentasjon) v/ Willy-Tore Mørch og Magne Raundalen
11:10-11:50: Barnepsykiatrisk diagnostikk og systemtenkning v/ Trude Fixdal
11:50-12:30: Psykofarmakologi til barn og biologiske premisser v/ Trond Aamo
12:30-13:30: Lunsj
TEMATISKE DISKUSJONER
13:30-15:00: Triste og redde barn (Wilkinsons presentasjon) v/ Simon Wilkinson og Magne Raundalen
15:00-16:30: Urolige barn (Mørchs presentasjon) v/ Willy-Tore Mørch og Ole Andreas Hovda
16:30-18:00: Trøtte barn (Bruun Wyllers presentasjon) v/ Ingvar Wilhelmsen og
Vegard Bruun Wyller
OPPSUMMERING OG AVSLUTNING